Wednesday, August 5, 2009

tin ke timba

assalamualaikum....
saya nak kongsikan satu kisah , pelik tu takde la juga tapi hairan jugalah saya bile memikirkannya...bukanlah saya ni bies@bias ke apa ke...tapi rasa macam heran juga.....ni dek perihal sesetengah pihak ni....yang ada kuasa tapi takut nak gunakan kuasa....bila dah takde kuasa baru sibuk nak jerit-jerit.......bila ada kedudukan tapi taknak nak gunakan kedudukan tersebut nak perkasakan agama sendiri......nanti bila dah orang len yang tak seagama ada kekuasaan..waktu tu agama kita tak dipandang...jeling pun tidak waktu tu barulah kita sedar betapa kita dah terlepas peluang nak memperkasakan dan menghidupkan agama kita sendiri....sedihnya..kita dapat bertoleransi dengan agama lain..namun bila untuk agama sendiri kita jadi takut nak bertoleransi pula..macam2 alasan yang kita bagi......demokrasi terpinpinlah....pendidikan agama tak pentinglah...pendidikan agama sekadar pendidikan rohanilah.....kita taknak berperanglah....dan beribu macam alasan dan helah yang diberikan...dek kerana lemahnya pemimpin-pemimpin kita untuk memperjuangkan agama sendiri...memperkasakan agama sendiri...akhirnya anak-anak islam juga rugi...dahla tak pandai ilmu sains , matematik dan pelbagai illmu moden lain...sekarang ni agama pun kurang...ada yang tak dapat bezakan antara al-fatihah dan alhamdulillahirabbil 'aalamin...ironinya..apa yang saya cetuskan bukanlah berkaitan dengan kerajaan malaysia ni...saya suka melihat kepada skop yang lebih kecil....iaitu di sekolah...itulah yang terjadi di kebanyakkan sekolah di sarawak ni..seharusnya kita perlu mengambil sikap yang lebih tega dan berterusan untuk memperkasakan pendidikan agama, amalan dan penghayatannya........agar islam itu lebih jitu dan mampan........jangan nanti dah terhantuk baru nak terngadah.....

0 comments:

Post a Comment

commentlah........

;

 
Design by Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons