Thursday, September 10, 2009

Malam Tujuh Likur

untuk ustaz ustazah...cikgu cikgi...dan semua yang sudi berfikir untuk ummah: Ramadahan hampir ke ujungnya....10 malam terakhir yang dijanjikan dengan seribu bulan kebajikan...terdapatnya malam lailatul qadar..lailatul qadar satu misteri yang sentiasa dijawab namun tidak menemui kepuasan apakah sebenarnya malam tersebut.....arakian buat sekalian kalinya ramai ilmuan islam terus membentang hujah....menajam fikiran menyampaikan maksud malam ini..namun tiada yang benar-benar manjawab malam tersebut....semuanya berbentuk andaian dan retorik yang berdasarkan kepada fakta yang sahih.masih lagi hipotesis...Allah sendiri menyatakan kita tidak mengetahui bilakah berlakunya lailatul qadar.namun ilmuwan islam pantas 'membantu' dengan menyenaraikan tanda-tanda malam tersebut.....banyak hujahnya....banyak mehnahnya...dan sememangnya banyak pengharapannya....ada yang bagai pungguk rindukan bulan....ada yang bagai mengharap bulan jatuh ke riba....dek kerana mahukan malam lailatul qadar ini....bagi anak-anak muda warga kota..yang asyik dengan nafsu serakahnya...leka dengan ajakan nafsu yang lainnya.....bagi mereka ramadhan yang datang tak ubah macam malam2 yang lain..bezanya puasa di siang hari sahaja........itu pun puasa makan dan minum sahaja....puasa mata, puasa telinga, puasa mulut dan semua anggota yang lain bagai tak terkesan pada bulan ramadhan ini...marilah kita menginsafkan diri sempena sepuluh malam terakhir ini untuk mengejar malam lailatul qadar..malam yang dijanjikan..malam yang dinantikan ..setahun hanya sekali...wallahuaalam

2 comments:

ibnuhashimi said...

malam tujuh likur???? tiada dalam fahaman hamba...kalau malam lailatulqadar ada..falsafah malam tujuh likur ini ialah..zaman dulu kala org melayu zaman hang tuah dulu nak ke masjid bila mana 10 malam terakir bkn untuk tarawikh,,tp untuk solat hajat,tahajud,rawatib...bila dah kerapkali nak ke surau, maka halaman rumah perlu diterangkan dgn pelita @ jamung..so dibanyakkan pelita untk mudah pergi dan balik ke surau..tapi lain plak hari ini..kata msykt skrg..pelita tu untuk memudahkan malaikat turun ke rumah yang banyak pelita...huh,,manusia buat cerita israilliat...kt rmh aku..mlm prtama posa dh pasang pelita keliling rmh sebab teringat suasana kg...selamat ari raya...

Abg Ustaz said...

To ibnu Hashimi : terima kasih atas comment dan pandangan yang begitu aktif dan mendalam...sesungguhnya pandangan anda sangat dihargai....memang takde malam tujuh likur...semangat malam lailatul qadar tu diterjemahkan dalam banyak bahasa dan bangsa....namun matlamatnya tetap satu.....apa2pun terima kasih atas pandangan yang sangat tajam dan bernas...:)

Post a Comment

commentlah........

;

 
Design by Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons