Wednesday, September 23, 2009

Part 4: Jahiliyyah Moden vs Jahiliyyah Kuno

untuk ustaz ustazah...cikgu cikgi...dan semua yang sudi berfikir untuk ummah: Kita selalu dengar banyak ustaz2 sebut perkataan jahiliyyah dalam ceramah2 mereka....orang arab dulu jahiliyyah katanya....bodoh...dungu...tak tau ape2....itulah yang selalu mencanang dan terngiang2 di telinga kita.....sampai kita betul2 percaya mereka betul2 bodoh.....buta perut bak kata orang utara.....buta hati.....ada mata tapi letak di kepala lutut.....macamtulah kita selalu digambarkan.....saya nak kongsikan satu cerita..sepanjang perjalanan saya pulang dari bumi kenyalang ke tanah melayu di semenanjung ni...al-kisahnya bermula bila tibanya saya di LCCT..sedang saya berada si dalam bas hendak menuju ke KL Central(KL Sentral) maka duduklah saya di dalam bas sebelah tingkap....kebetulantakde lagi orang dok kat situ...sedang saya merehatkat batang tengkuk saya menyandar ditingkap yang tidak dapat berbuka itu....maka terpandanglah saya empat orangmakhluk tuhan yang diciptakan dengan penuh kecatikan, dihiasi dengan kelembutan dan kasing sayang....namun semua itu lenyap bila saya terpandangkan gelagatnya....dicelah2 manusia ramai tu.adalah 4 orang gadis penerbangan berbaju merah...sedang menuggu bas sama macam yang lain....yang menyedihkan dan menterkejutkan saya ialah...semua gadis melayu yang terkenal dengan sopan santun itu memegang sebatang rokok yang berasap dan menyala....mulanya saya sangkakan mata saya silap memandang...saya kebilkan mata saya.gosok mata saya nyata apa yang saya nampak itu benar...semua gadis tersebut tanpa segan silu merokok dikhalayak ramai...berskirt merah berkepul2 asap rokok dihembus dari mulut masing2...takde rasa malu lagi...itulah yang membuatkan saya terpikir...majukan kita...keluarkah kita dari takrif jahiliyyah yang sering kita hinakan pada orang arab yang dahulu...sedangkan kalau kita melihat semula pada sejarah zaman arab jahiliyyah...zaman mereka penuh dengan kebanggaan dan kesenian..kehormatan dan kedaulatan..penghormatan pada pemimpin dan kebangsaan...tetapi mereka dicap jahiliyyah kerana menyembah pada tuhan yang diberanakkan oleh tangan-tangan mereka dan membunuh zuriat-zuriat mereka yang perempuan tanpa belas kasihan...hakikatnya kalau kita melihat kepada zaman sekarang sama sahaja apa yang kita lakukan pada zaman ini berbanding dengan zaman jahiliyyah...kita juga membunuh, mencuri, menzalimi kaum perempuan , kita juga memakan riba....yang kaya menindas yang miskin...yang kuat membuli yang lemah......bahkan kita juga percaya kepada perkara-perkara khurafat dan seribu satu macam perkara jahiliyyah yang prnah berlaku dahulu kala....patutkah kita juga disebut sebagai jahiliyyah moden??????soalan ini sengaja saya bangkitkan....sebenarnya kita perlu kembali kepada ajaran yang pernah dibawa oleh nabi...kembali mengamalkan secara telus dan tulus dengan apa yang nabi dah ajar pada kita...kembali pada perkara asas....sebab kita selalu dengar...kalau dah sesat diujung jalan..kembalilah ke pangkal jalan supaya dapat kita lihat apa kesilapan yang telah kita buat sehingga kita tersesat di penghujung jalan tersebut...wallahua'lam....

0 comments:

Post a Comment

commentlah........

;

 
Design by Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons