Wednesday, October 28, 2009

The Judgement Day

For all these years we have been told by our great teachers that human being will perish...die....and soon after that we will revive to face the judgement day....that said in arabic as Yaumul Qiamah....since the pagan times....this judgement day has been a very taboo topic to the pagan high rankers and pagan community itself....pagan themself do not believe this day after all....to them there is no possibility the one who has passed away can be revive to life....if this could happen it's mean that all of their ancestor from the times of Abraham dan Ismail will be coming back to the holy kaabah......

While i was writing about this....my mind keep reminding me about a surah in holy al-Quran about the conflict among pagan in the age of the beginning of mesengger Muhammad.....in this surah name....al-Naba...that means the News....Allah told us that...human being in that times , is argueing about the possibility of reviving human being from dust to be a completely newborn human shape.....in their thought this is someting imposibble and cannot be done by anyone even by their worshipped god that time.....Allah recorded their behavior in this surah.....i simply translate it based on my poor english....in the name of the God the most merciful and the most Gracious....About What they're argueing....about the great news....the news that they're argueing....soon they will know about it...and then soon the will know about it...." sorry about the poor translation.....

Then my mind keep flowing by the beutifulness of this pefect surah....the first thing come to my mind is...the holy Quran itself is the main arguementation of pagans....in addition holy Quran keep revealed things that was forgotten by pagans that day...most of pagan has been practically the lifestyle of henodism and not the way that tought by Abraham and ismael....the rich take advantage of the poor...the "power" misused their power....man slaughter the girl...and women is no more human being......what a shameful dark history in arabic story....

to be continue.....:)

Friday, October 23, 2009

bajet 2010


untuk ustaz ustazah...cikgu cikgi...dan semua yang sudi berfikir untuk ummah : semalam dato seri najib mengumumkan bajet 2010 yang bersaiz kecil kerana pada tahun ini sahaja kerajaan telah melakukan dua kali suntikan ekonomi lantaran kemelesetan ekonomi yang melanda seluruh dunia . pelbagai reaksi rakyat menjengah setelah mendengar pembentangan cadangan bajet 2010 ini . semalam saya tak sempat nak mengikuti dari awal sehingga habis kerana menghadiri majlis akad nikah di kawasan saya ini .

Pastinya pemberian bonus hujung tahun memberikan sedikit harapan dan kepada semua penjawat awam dan pesara di malaysia ni...saya melihat ini sebagai satu hadiah yang diberikan oleh kerajaan dalam keadaan belanjawan negara yang defisit hampir mencecah 10 peratus...tahun ini juga kerajaan telah melakukan perbelanjaan yang besar iaitu pembelian helicopter dari eurocopter , dan pembelian kapal selam.....kerajaan juga kali ini berjaya menunaikan sedikit harapan penjawat awam melalui pemberian bonus tadi...

Namun , persoalan yang ingin dibangkitkan ialah adakah idea ini diterima oleh setiap rakyat malaysia dengan hati terbuka ataupun hati yang agak kecewa...parti pembangkang pastinya mempunyai hujah mereka yang tersendiri untuk menilai bajet kecil yang diperkenalkan pada tahun ini .... namun bagi saya apa yang perlu diamalkan oleh setiap kita ialah melahirkan rasa kesyukuran atas pemberian yang diberikan dan meneruskan usaha dan wacana untuk melahirkan kemajuan di dalam hidup kita ini....

wassalam

Sunday, October 18, 2009

fitnah dosanya lebih besar daripada "membunuh"


untuk ustaz ustazah...cikgu cikgi...dan semua yang sudi berfikir untuk ummah: hari ni saya baru pulang dari rumah kawan saya...semalam saya pergi bermalam di rumah dia....maklumlah menumpang tgok astro jap...tgok EPL...hehehehe...

Apa yang saya nak kongsikan adalah kisah benar yang telah mejadi amalan masyarakat kampung dan masyarakat sekolah kat sekolah-sekolah kat kawasan saya duduk ni...berapa banyak sekolah daaa...heheheheeheh

Kawan saya telah difitnah oleh seorang guru senior di sekolah ini...dan namanya pun fitnah...dia takdelah melakukan usul periksa sebelum melakukan tuduhan tersebut....kawan saya yang penuh dedikasi dalam melaksanakan tugasnya telah dilaporkan kepada pihak pentadbiran sekolah dengan sengaja tidak melakukan tugas yang diberikan kepadanya....bertambah runcig masalah ini sampai ke telinga 'bos' dan telah memburukkan imej kawan saya tersebut.....

Kawan saya menceritaka beberapa siri perselisihan telah berlaku antara dia dan pembuat cerita tersebut....maka fahamlah saya....terdapat dua perkara yang menyedihkan saya dan membuatkan saya termangu seketika....pertama...perkara tersebut boleh diselesaikan denga meudah tanpa penglibatan pihak atasan kalaulah cikgu senior tersebut menegur kesalah kawan saya tersebut antara mereka sahaja dan menganngap kesilapan tersebut bukanlah disengajakan...dan memang kesilapannya bukannlah disengajakan ..namun dek kerana tak puas hati dan bersangka buruk maka telah melakukan satu dosa yang tak sepatutnya dilakukan...ishk3....keduanya....betapa cikgu tersebut seorang rakan sejawat yang senior...lebih lama dan lebih matang daripada kami sekalian guru-guru yang kurang pengalaman ini...namun dia telah mengambil satu sikap dan tindakan yang begitu menunjukkan ketidakmatangan dirinya dalam menghadapi situasi tersebut dan diantara memenangkan kepentingan diri sendiri ataupun membina jalinan yang baik dengan rakan sejawat di tempat kerja....hasilnya...dapatlah apa yang berlaku sekarang ni...guru-guru masing2 bercakaan dan memburukkan diri rakan sejawat yang lain...tiada rasa kepercayaan dan kehormatan pada sesama rakan guru...dan menyumbang kepada pecah belah dalam kalangan guru2 sendiri...

Hakikatnya....perpecahan memang sukar untuk dielakkan kerana setiap manusia mempunyai kepentingan sendiri ...namun satu yang harus dan dapat diterima ialah....faktor perpecahan tersebut dapat dielakkan dan jurang perpecahan dapat dirapatkan dan dikecilkan andai kita sama-sama mematangkna diri dan jiwa rohani kita dalam menempuh hidup ini agar kita semua dapat mencapai kejayaan...kesalahan orang lain yang kita sangka sengaja dibuat haruslah dinilai terlebih dahulu sebelum kita mensebar2kannya kepada orang lain kerana jika ia sesuatu yang tidak benar maka rugilah kita kerana menanggung satu dosa yang akan kekal berpanjangan sehigga ia berhenti........

Itu sahajalah yang saya ingin kongsikan....harap2 kita semua mendapat pengajaran dari kisah yang saya kongsikan ini...wassalam

Sunday, October 11, 2009

PTPTN....Pencekik darah


untuk ustaz ustazah...cikgu cikgi...dan semua yang sudi berfikir untuk ummah : hari ni saya telepon PTPTN...nak amik tau tentang hutang...dah sepuluh bulan kerja tak teringat tentang hutang ni...heheheheheh...dengan penuh yakin saya telepon...bertanya dan bertanya maka dapatlah saya satu kepastian.....cekik darah....itulah yang mula2 menjengah ke fikiran saya....pendidikan percumalah....kerajaan mengambil berat terhadap rakyat lah....macam kerajaan lah....paling saya tak puas hati kerajaan mengambil berat terhadap rakyat.....

namun perkataan kedua yang terlintas di fikiran saya ialah PTPTN mengambil kesempatan terhadap kesempitan rakyat .... saya akui saya kurang berkecimpung dan mengambil berat tentang hal politik kat malaysia ni...namun saya juga sebagai seorang rakyat malaysia yang mahukan keadilan daripada pemerintah....dasar PTPTN sebenarnya mencekik darah peminjam-peminjam PTPTN kat malaysia ni...dulu masa berdebat dalam rancangan HUJAH...ptptn mengatakan kos 3% akan dikenakan terhadap peminjam2 PTPTN.....murah bukan kalau anda meminjam 10.00 anda hanya perlu bayar 3sen sahaja...cuba gandakan jumlah tersebut....kalau anda meminjam 10'000 anda hanya perlu membayar 300 kalau anda meminjam 20000 anda hanya perlu membayar 600...sedikit ja kan...

tapi bukan itu sahaja...jangan tertipu...ada kos tersembunyi....anda meminjam sebanyak 20000 sekarang sudah menjadi 20 600...setiap bulan anda akan dikenakan lagi kos pentadbiran sebanyak 3% lagi daripada seluruh pinjaman tersebut.....ertinya jumlah 20600 akan bertambah lagi kalau anda terus tidak membayar setiap bulan...iaitu menjadi 20651..setiap bulan akan dikreditkan ke akaun anda sebanyak RM51 lagi....kalau anda seorang memang sedikit tapi kat malaysia ni puluh ribu peminjam ptptn...dah dapat interest 3% bulan ada cas lagi 3%...dah macam beli keta ni...lebih menceki lagi...kalau anda dah bayar pun anda tetap dikenakan lagi kos pentadbiran sebanyak 3% setiap bulansampailah ke titisan hutang yang terakhir....begitulah gamaknya adilnya PTPTN kepada peminjam kat malaysia ni...cara bijak menabung dan mengumpul duit rakyat....aduhai2

Peminjam2 ptptn terus dicekik secara rela paksa...terjerat dengan pinjaman yang mereka tandatangan sendiri...lebih ironinya pihak kerajaan meluluskan pinjaman kapitalisme ini...kemudian PTPTN bersembunyi di belakang tabir atas nama menolong rakyat....saya tak tahulah anda yang lain , bagi saya ini ibarat menolong dan meminta balasan secara paksa...kebajikan yang dijanjikan..pendidikan percuma yang dijanjikan hanyalah janji manis yang sentiasa ditaburkan dengan memasang jerat kepada rakyat sendiri untuk keuntungan "mereka-mereka" yang berkenaan...

Kasihanlah kita peminjam2 ni yang telah tertipu pada pandangan saya.....aduhai tipah....tipah tertipu lagi.....ntahlah kalau anda tak menyedari ini tapi saya rasakan inilah penipuan hebat yang terancang dan yang dibenarkan.....geram2....wallahua''alam

Friday, October 9, 2009

tsunami.....padang...gempa bumi....samoa....

untuk ustaz ustazah...cikgu cikgi...dan semua yang sudi berfikir untuk ummah....seluruh dunia sedang meratap lantaran peristiwa yang menyayat hati....gempa bumi di bumi Padang dan tsunami di samoa....telah meragut ribuan nyawa...merosakkan banyak harta benda dan mencederakan yang lainnya.....saban hari saya membaca surat khabar banyak yang dilaporkan...sehingga tak sanggup saya melihat gambar-gambar yang di paparkan kerana terkenangkan sesuatu peristiwa....

sejenak saya berfikir dan terfikir...kenapalah berlaku semua ni....banyak nyawa melayang sia-sia...puas saya berfikir....yang saintisnya memberikan sebab dan musababnya...yang ustaznya menceritakan ini bala daripada Allah....dan pelbagai lagi yang singgah di pendengaran saya ni....namun saya suka melihat ini sebagai satu proses....."the proses"

saya suka memetik apa yang telah dirakamkan di dalam al-Quran....dalam surah al-Waqiah....dalam surah ni banyak telah Allah ceritakan.....bukit-bukit di terbangkan....seperti debu-debu berterbangan.....ibu-ibu yang sedang menyusukan anak meninggalkan anak tersebut...dan banyak lagi...rujuklah dalam al-Quran......lantas saya segera berfikir.....dulu saya terfikir-fikir mampukah gunung-ganang diterbangkan....langit diruntuhkan....dan sebagainya peristiwa kiamat yang sangat menakutkan dan sangat aneh itu...

setelah melihat kepada apa yang terhadi sekarang fahamlah saya...bahawa semua itu adalah mudah bagi Allah....kita seharusnya mengambil dua sikap dalam peristiwa bencana alam ini....iaitu kita di malaysia harus bersyukur kerana tidak ditimpakan dengan bencana ini...janganlah kita lupa untuk melahirkan kesyukuran dan memanjatkan doa agar kita tidak dikenakan bala bencana ini sebelum kita menemui kiamat....sikap kedua pula ialah kita hendaklah sedar....bahawa bencana alam yang terjadi ini sebenarnya satu proses untuk kita menuju kepada alam akhirat..... proses ini berlaku mengikut tingkat-tingkat yang telah ditetapkan supaya apa yang diceritakan dalam al-Quran itu benar-benar berlaku....

Tak lama dulu kita sibuk dengan masalah jerebu....ini juga disebutkan dalam al-Quran dalam surah al-dhukan...pernahkah kita mengambil sikap kesedaran akan amaran allah....kemudian kita di landa tsunami..gempa bumi...ini juga disebut oleh Allah dalam surah al-Zalzalah...maka saya berpendapat bahawa sekali lagi kita diingatkan oleh Allah agar segera bertaubat dan melakukan ibadat kepadaNya...kerana qiamat itu makin dekat...setiap saat kita diberikan peringatan dengan bala bencana di seluruh alam ini....bersediakah kita menghadapi Rabbul jalil.....mahukah kita msih menunggu sehingga sangkakala ditiup barulah kita mahu berebut-rebut mengejar syurga Allah...sama-samalah kita memikirkannya.....wallahu a'aalam....

Friday, October 2, 2009

You Came To Me

You came to me in that hour of need
When I was so lost, so lonely
You came to me, took my breath away
Showed me the right way, the way to lead

You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want is to be with you

You are my one true love
Taught me to never judge
Now all I want is to be with you

CHORUS (x2): ALLAHUMA! Sal 'ala Sayideena Mustafa
'Alaa Habeebika Nabieeka Mustafa
(O God! Send Your Blessings upon our leader, the chosen one (Muhammad (peace upon him))
Upon Your Beloved, Your Prophet, the chosen one)

You came to me in a time of despair
I called on you, you were there
Without you what would my life mean?
To not know the unseen, the worlds between

For you I'd sacrifice
For you I'd give my life
Anything, just to be with you

I feel so lost at times
By all the hurt and lies
Now all I want is to be with you

CHORUS (x2)

Showed right from wrong
Taught me to be strong
Need you more than ever
Ya Rasul ALLAH (O Messenger of God (Muhammad (peace be upon him))

You came to me
In that hour of need
Need you more than ever
Ya Rasul ALLAH

You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want is to be with you

You are my one true love
Taught me to never judge
Now all I want is to be with you
(To Beautiful to Translate)

Mother

Blessed Is Your Face
Blessed Is Your Name
My Beloved
Blessed Is Your Smile
Which makes my soul want to fly
My Beloved
All the nights and
all the times that
you cared for me
but i never realised it
and now it's too late
forgive me
now i'm alone fill with much shame
for all the years i coused you pain
if only i could sleep in your arms again
mother
i'm lost wihout u
you were the sun that brightened my day
now's who's going to wipe my tears away
if only i knew what i know today
Mother i'm lost without you
Umma......umma........umma......
Ya Ummi.....
wa syauqatu....ila ruu'yaa ki...ya ummi.....
ahhh......ummuka.....ummuka....ummuka...ummuka......
qaulu rasuuulika....
ahh.....fi qalbi....fi hulumi....
anti ma'ii ya ummi...
ruuhti wa taraktini....
ya nurul aini yaa..........
ya umsa laili yaa....
Ruhti wataraktini....
man siwaki....yahzununi
owhh....man siwaki yassuruni...
ahhh....man siwaki yahrusuni.....
'afwaki ummi
samihi......
(Too Beatiful to Translate)


;

 
Design by Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons