Tuesday, November 10, 2009

Kekeringan jiwa


untuk ustaz ustazah...cikgu cikgi...dan semua yang sudi berfikir untuk ummah: assalamualaikum dan salam sejahtera...dah dua hari saya tak dapat nak buka internet sebab kawan saya pinjam saya punya broadband....pagi ni tiba2 hinggap di fikiran saya satu prasa yang menyebabkan saya terfikir sejenak...memikirkan kenapa ia hadir dalam kotak fikiran saya...bermacam soalan dan persoalan mula menjengah ke dalam minda saya apabila saya mula memikikannya.......ada yang dapat saya terjemahkan dalam kata-kata bentuk tulisan ini...ada yang hanya berlegar dibenak ini dan tidak dapat digambarkan....perkataan tersebut ialah kekeringan jiwa

Dulu , waktu saya bersekolah menengah dulu...kat sekolah agama...ustaz selalu cakap...manusia sekarang ni banyak yang lalai...banyak lagho...lupa tuhan kejar dunia...hidup hanya untuk kemewahan dan bermegah2....yang kaya sentiasa menindas yang miskin...yang miskin terus miskin....yang terbela hanyalah yang berada dalam kelompok yang sama...kalau lain 'kapal' tak payah cakap banyak memang orang tak pandang walaupun apa yang dibangkitkan dan dipersoalkan adalah benar dan tepat...itulah adat dunia.....waktu tu zaman hingusan...zaman ikut telunjuk....kalau ustaz tu kata A , A lah jawapannya di mana-mana pun,...tak reti dah nak kata A- ka A+ itulah metaforanya......

berbalik pada persoalan yang saya nak utarakan....mengapakan wujudnya sikap manusia yang sedemekian caranya...kenapa adanya rasa dengki dan iri hati..mengapa ada rasa nak mengambil kesempatan dan pelbagai lagi kegilaan....terdetik sekejap di minda saya...mungkin memang manusia sesempurna mana dia...dia dilahirkan bersama-sama sifat-sifat terkeji ini...tak kiralah siapa dia......mungkin juga yang popular selalu kita dengar....sebab manusia jadi macam tu ialah takde ataupun kekurangan ilmu agama....persoalannya...betulkah orang yang dah banyak ilmu agama takde langsung sifat-sifat terkeji ini.....dulu saya sering diingatkan oleh guru saya...kita ni muallim...ustaz....muaddib...kita kena tunjukkan peribadi yang mulia dan baik....sekarang ni baru saya terfikir...adakah kita ni nak menunjuk2 jadi baik depan orang ataupaun kita nak praktikkan baik itu dalam jiwa seharian kita......ataupun wujud sikap demikian kerana manusia merasakan itulah sikap yang diredoi dan diterima oleh sekalian masyarakat...ialah....maju...advance...terhadapan....itulah yang digambarkan oleh cerita-cerita barat yang menapaka kat industri layar perak kat malaysia ini....pelbagai lagi persoalan dan kemungkinan yang saya telah terfikirkan namun tak dapat nak dikongsikan kerana tak dapat saya nak gambarkan macamana.........

Namun setelah saya memikirkan lagi...satu yang dapat saya kesan....1.manusia ini memang tidak sempurna...siapalah dia...ustaz ka, ustazah ka, peguam ke..perdana menteri ka, ulama ka....mufti ke atau siapa sahaja yang pernah hidup kat dunia ni dan yang akan hidup kecuali para nabi dan rasul....2. Kenapa kita tidak sempurna ialah kita tidak seperti nabi dan rasul...nabi dan rasul mendapat bimbingan daripada Allah S.W.T. sebab itulah mereka ma'sum...takde sifat-sifat tercela...kerana nabi dan rasul itu membawa apa yang Allah mahukan...allah yang maha sempurna...Dia tidak mempunyai sifat2 kelemahan dan kedengkian yang ada pada manusia....3.Manusia sememangnya diiringi dengan sifat2 kelemahan dan kedengkian semenjak kita ni dilahirkan...sejak kita celik mata sahaja...semenjak kita mencecah ke alam dunia ini sifat itu telah mula mentunas dan makin membesar sejajar dengan kedewasaan kita...

Namun , apa yang lebih menonjol ialah manusia sebenarnya kekeringan jiwa....ustaz saya selalu berpesan....jiwa manusia ni selalu dahagakan sesuatu...kalau kita beri ia makanan meterial maka jiwa kita jadilah jiwa material, kalau kita isi jiwa kita dengan kedengkian , keinginan, ketidakboleh melihat orang lebih dari kita..maka macam tulah jiwa kita....namun , andai kita mengisi jiwa kita dengan makanan rohani...makanan para nabi dan rasul iaitu meletakkan kecintaan kepada Allah melebihi segalanya...maka semua jiwa2 yang sakit tadi akan terawat...andaian ini terlalu indah untuk direalistikkan, namun...sebenarnya itulah jalan para nabi dan rasul yang pernah hidup berkurun lamanya...itulah yang membuatkan mereka begitu kukuh dan utuh......rasa kecintaan tersebut telah hilang dalam jiwa2 manusia zaman sekarang....bukan setakat hilang tapi telah lenyap kerana kita telah dijembakan dengan keindahan duniawi ini yang terlalu manis untuk dilepaskan............inilah jiwa yang kekeringan......benihnya telah reput..maka pokok yang tumbuh juga pokok yang tidak sihat...tidak dapat bertahan lama..mungkin tidak dapat tumbuh tinggi lagi...ataupun tidak tumbuh langsung.....

Sebenarnya....jiwa manusia yang kekeringan sekarang perlu dibaja dan disiram semula.....jgn dibiarkan terus ketandusan...jangan dibiarkan terus layu dan kering.....carilah baja yang pernah meresap ke dalam jiwa para nabi dan rasul tersebut...takde yang lain melainkan kita kembali mengikuti dan menghayati hidup para nabi dan rasul terdahulu............wallahua''alam

0 comments:

Post a Comment

commentlah........

;

 
Design by Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons