Tuesday, September 6, 2011

Syawal

assalamualaikum

tibanya lagi syawal...ramadhan...sedar tak sedar umurku dah 27 tahun kini ,

aku teringat masa mula2 posting di sarawak...di smk sundar...mula2 melangkah masuk ke sekolah baru aku berazam...aku mesti melakukan sesuatu...membuat sesuatu untuk diriku...ubah diriku..menjadi seseorang...bukan diriku yang dahulu..diriku yang baru dan maju...ihihimaju dah memang maju(perutku maju ibarat seguni beras..hihiihi), teringat aku kenangan bersama keluarga haji salleh di kampung baru sebelah, hj salleh menyambut kedatangan aku dalam keluarganya dengan tangan terbuka...semuanya indah..semuanya baik...aku jatuh hati pada kebaikan keluarga ini...aku juga di datangi dengan keluarga satu lagi iaitu keluarga pak cik ibrahim...setiap malam dia datang kerumahku belajar tarannum dengan aku...sampai jam 11 malam..penat aku...uhhuuh tapi semangat dia belajar menghilangkan kepenatan aku...walaupun hidup di kampung aku gembira...tak lupa juga pada keluarga pak cik kantin(aku tak ingta nama dia) aku panggil pak cik je...setiap minggu dia pasti akan jemput aku ke rumah dia untuk buat tahlil...membaca yaasin dan solat berjemaah...dan yang pastinya jamuannya untuk aku sangat hebat..udang galah..hihiih :)..best...di layan ibarat raja :)


kini sudah dua tahun aku tinggalkan tempat itu.....hj salleh selalu talipon aku kemudian buat2 bertanya ni siapa..dan mcm biasa aku akan call dia balik...bertanya kabar..dia akan cakap...dia rindu nak berjumpa dengan aku..apakan daya aku sibuk di sini..uhuhu...kalau sempat mau juga melawat tempat lama itu..best juga amik angin kampung...kalau pergi sana mau tak balik lagi aku...kene lepak sana seminggu dua :)


rumah haji salleh pun kurang2 3 hari kene lepak umah dia..jumpa family dia..lepak2 kedai berdagang dia...best juga..ihihih...aku ingat kagi..dulu setiap petang aku g lepak kat kedai dia berjual ikan....best juga tengok dia berniaga...belajar cara dia berniaga...rasa suasana peniaga yang dah ada dalam jiwa aku...ihihhi...tapi leceh sikit...selera makan depa tak sama dengan lidah aku ni...uuhhu... lidah aku pun kini dah tak reti nak rasa kesedapan masakan kedah..kenapa ye... :)


banyak yang aku nak eritakan tentang tempat lama aku ni...ade seorang mak cik tu...dia suka sangat sembang dengan aku...kalau aku g lepak kat umah dia..mcm2 dia jamu aku...jamu air lah..kuih lah..makanan lah...mcm2 lah...pak cik sorang lagi tu dia serius sikit...dia tahu ilmu tarannum..dapat kesan lagu tarannum orang..tapi bila dia nak buat dia tak pandai dia cakap...dia ni orang kata sombong sikit...dia pernah bagitau..dulu dia tak pandai baca quran..hari2 dia dengar quran..akhirnya lepas 5 tahun dia dah pandai baca quran..dia menangis sebab tak pandai baca quran...sebab dia dah insaf..berazam nak ber ubah..maka dia pun dapat baca quran dengan berkat usaha , ikhtiar dan doa...alhamdulillah


ada satu pak cik lagi..pak cik azlie nama dia...dia pandai tarannum..dia guard sekolah lama aku...suara bagus..cantik...merdu...orangnye rendah diri dan tidak sombong...tak sempat dia nak belajar dengan aku sungguh kerana sibuk bekerja..aku pun tak kisah sangat :)...yang penting dia ada semangat dan azam nak belajar...itulah masyarakat di sundar...


dulu masa aku mula2 masuk ke sana aku tak pandai marhaban...aku join pasukan marhaban kampung sundar tu...dari aku tak reti marhaban sampai aku pandai marhaban...dengan bimbingan ustaz marzuki dan ustaz mazlan..aku berjaya pandai marhaban...aku latih pelajar2 aku untuk marhaban..akhirnya kami berjaya mendapat tempat kedua mtq di smka limbang..hihih..bangga juga aku..iihihi....pastu kami ada buat persembahan marhaban di satu majlis di masjid sundar..pelajar2 aku seronok dapat buat persembahan walaupun depa ni masih malu2 tapi aku rasa bangga dengan peluang dan pendedahan yang diberikan masa itu..hihiih


0 comments:

Post a Comment

commentlah........

;

 
Design by Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons